Århus flydedok 1974

Den oprindelige dok som Århus fik dom krigs-skade-erstatning

Efter Baunsgård tog jeg en kursus-række og blev tillært skibsbygger på dokken i sidste halvdel af 1974. Jeg havde jo allerede i 1969 taget svejsekurser og flammeskæring og hårdlodning, så jeg kendte lidt til faget. Det forekom mig at være bedre end at fortsætte som arbejdsmand. Mere konstruktivt. Vi kom over i Dansk Metal Arbejder-fagforeningen (Den sorte bog).
Det var jeg meget stolt af. Nu var jeg faglært håndværker.

Det var et sted, hvor der foregik en masse, og hvor der var mange ansatte. Jeg havde hørt, at der var mange “røde”. Fællestillidsmanden var fra DKP.

“Igennem hullet i nullet..”
(en titel fra en science-fiction, jeg engang har læst..)
Det er ikke altid så nemt at komme ned i de tanke, hvor man skal arbejde, så hvorfor forsvinder strømmen eller udsugningen altid, når man lige skal til at begynde at svejse?

Med knækket elektrode underop med magnetspejl igennem et mandehul i bunden af en tank med skråt gulv..
Det kan næsten ikke blive mere bøvlet..Hvorfor bliver flangen ikke sat i skottet, INDEN tanken bliver samlet?

Kabler, kabler, kabler, og slanger.. ..og hvorfor ligger MIT ALTID NEDERST eller INDERST?

PDF- filer kan downloade automatisk, bare du prikker på linket:

En novelle fra tiden på dokken: